Арсенал для «мистецького мiста»: спроба креативного перезавантаження iдолiв культури. Частина 1
Багатостраждальне явище нашого культурного життя, що зазнало стiлькох поневiрянь i тлумачень, що, врештi-решт, зайшло в глухий кут – «Мистецький Арсенал» - лише напозiр здається складною й заплутаною iсторiєю. При близькому прочитаннi її iснуючих iнтерпретацiй натрапляєш на один i той самий привид корпоративно-державницької афери, приреченої на повільне вмирання.
Втім, дещо iнше нiж причинно-наслiдкове розумiння iсторiї натякає на те, що ми маємо перед собою не кiнець, а початок. Привести цей проект до тями й надати йому нового розгортання може тiльки його концептуальна ре-експропрiацiя на користь понять, якi нiколи не згадувалися, але завжди знаходились по той бiк «Мистецького Арсеналу», - креативного мiста, уявного «ми» громадян, нас як iнтелектуальної спiльноти, а також нашої ролi у становленнi громадського простору.
Нехай точкою відліку буде остання подія – міжнародний конкурс на «Мистецький Арсенал» (далi «МА» - Прим. ред.). Він тривав увесь минулий рік і підсумовує процеси за досить тривалий період часу. Представляти результати конкурсу приїхали самі архітектори-переможці, а 21 конкурсний проект в усьому різноманітті можна було оглянути під час виставки в Українському Домі минулого грудня.
Архітектура ця є, насамперед, уявною: конкурс на генеральний план може дати лише побіжне уявлення про вигляд будівель, питання ж реалізації взагалі відсувається в далеке майбутнє. Занурення в аналітику проектів може відвести надто далеко від суті справи. Погляньмо на їхню виставку як на симптом.
Не представлене, а спосіб представлення, якесь перекручене експо, - саме це впадало у вічі, промовляло до глядача в першу чергу. Зі стін позирали безглуздо радісні, червонощоко-радянські обличчя. Космонавти, колгоспники, діячі культури, ще якісь там дядьки...
Під їх поглядами модернова архітектура була змушена відступитися, збитися докупи біля центрального атріуму, навіть ціною втрати можливості нормального перегляду проектів. У накладенні настільки різноспрямованих візій в одному просторі можна бачити типову ознаку нашого пострадянського становища. Але головне, - жорсткий «виставковий дерибан» не міг не сприйматись як пряме відображення реального розполовинення території «МА» на «президентську» й «олігархічну» частини, що вилилось в алогічне відпадіння «Арсеналу» від «конкурсу на Арсенал».
Друге, що вимагає тлумачення, - невипадкове асоціювання теперішнього архітектурного змагання з конкурсом на забудову Софійської площі в Києві в 30-ті роки. Для тих, хто мав такі асоціації, йшлося, насамперед, про виняткову значущiсть обох змагальницьких подій для історії української архітектури. Але зв’язок цих подій на рівні їх значення для простору міста, - передусім громадського, - можна зрозуміти й інакше.
Конкурс 30-х років організовувався тоталітарною державою, що домагалась каналізації архітектурного агону по вертикалі: одним iз найсуттєвіших вважалося питання висоти пам’ятника Ленінові. Силові лінії теперішнього змагання простяглися радше горизонтально: архітекторів змусили ламати голову над питанням на кшталт того, як на Сан-Марко розбудувати римський Форум
Відповіді на питання замовників знайшлися і тоді, і зараз, «громадське» ж перебуває в забутті дотепер. Бентежні ознаки конкурсу відсилають до двох головних проблем нашого урбаністичного буття: відновлення цілісного уявлення про міський простір і необхідності його деідеологізації, прищеплення громадських цінностей. По суті, ми сьогодні можемо уявити наше місто тільки пошматованим, не інакше як поділеним і переподіленим знову. Цілісність – це щось абсолютно неможливе. Наш міський простiр – парадокс поєднання частин, кожна з яких тяжіє до повної автономії існування.
А оскільки практично це втілити неможливо, то всюди вздовж швів примусового з’єднання відчувається постійна напруга, точиться невпинна війна. Лавра й навколо Лаври - це середовище такої напруги парцелів, ворогування відтятих шматків. Окремо існують вотчина «МА», вотчина «Взуттєва фабрика» й вотчина «галерея «Лавра» - вiдповiдно до номенклатурних позначень, культурно-мистецький, житловий і «культурологічний» комплекси. Усі вони ніби потроху намагаються опікуватися своїми найближчими сусідами, але відчуття просторової розтятості все одно залишається. Це грошодайні «родины-матери», у логіці яких громадянське волевиявлення цілковито відсутнє.
Протистояти порядку «вотчин» може тільки ідея чогось цілісного. Зокрема, в архітектурних колах поширена думка, що ця ідея може спиратися на топос київських пагорбів. За радянських часів окремі ідеологічні об’єкти вздовж Дніпра вишиковувались у монументальну панораму, споглядну з лівого берега. Якщо ідеологія потребує віддалення, застиглості й чистої візуальності, то протистояти їй може тільки щось близьке, людиновимірне й життєве.
Чого, зрештою, не вистачає київським пагорбам порівняно з парком, що тягнеться крізь усе Гельсінкі, або Англійським садом у Мюнхені? Не вистачає їм саме людей, які би бігали, сміялися, спілкувалися, годували гусей і виробляли ще купу різних дрібниць, які, власне, й становлять те, що називається «публічний простір». Самими лише планувальними директивами й будівельними роботами такий простір не твориться.
Якщо в зеленій вісі Києва людей не спостерігається, якщо вона залишається поза життям, то причина цього криється явно не у відсутності травелаторів з верхніх пагорбів до нижніх. Роль «ескалаторів й ескаваторів» у наш час перебирають машини бажань, різноманітні інституції продукування мрій, - тільки їм попід силу створити друге «Я» міста в уявному суспільства. Лише образи, мрії й бажання мають потенцiю середовищетворення, перетворення індивідів на громадян.
Автор: Ксенія Дмитренко
Джерело: журнал "АСС"
Похожие статьи
Історична мить контрактової. Частина 5Право на контратаку
«On the 20 and 21, turn off our TV and take to the streets»
Історична мить контрактової. Частина 4По цей бік-2: латиноамериканський досвід
«The capital owns the press; we own the streets!»
Історична мить контрактової. Частина 3По цей бік-1: діалектична утопія
«Heterotopians of all countries, unite!»


















Комментарии
Оставить комментарийВы не зарегистрированные на сайте. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь пожалуйста.